Course Code & Number
GPC 512
Course Title
Lifespan Development and Guidance
Credit Hours/ ECTS Credits
(3+0+0) 3 TEDU Credits, 7.5 ECTS Credits
Mode of Delivery:
Face-to-face
Language of Instruction:
Turkish
Pre-requisite / Co-requisite::
Pre-requisites: NONE
Co-requisites: NONE
Catalog Description
Biological, physcosocial, cognitive changes in lifespan process and their effects in school life. Basic guidance approaches. Comtemporary physcological counselling and guidance practices in school. Developmental needs of students, teachers and parents which are the different groups are physcological counselling and guidance practises.
Course Objectives
Dersin amacı, öğrencilerin yaşamın farklı gelişim dönemlerinde yaşanan biyolojik, psikososyal, bilişsel alanlarda değişim ve zorluklar konusunda anlayış kazanmaları, özellikle okul ortamında gelişimin doğal akışını kolaylaştırıcı yaklaşımları kullanmalarını sağlamaktır. Ayrıca öğrencilerin eğitimde “rehberlik” anlayışlarının gelişimsel temellere dayandırılması ve çağdaş rehberlik uygulamaları konusunda birikim kazanmalarıdır.
Course Learning Outcomes
Upon succesful completion of this course, a student will be able to
1. çocukluk, ergenlik, yetişkinlik yaşam dönemlerindeki biyolojik, psikososyal ve bilişsel değişimleri rehberlik anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
2. gelişimsel zorluklar konusunda anlayış kazanır.
3. okul ortamında gelişimin doğal akışını kolaylaştırıcı yaklaşımlar konusunda farkındalık sağlar.
4. gelişimsel özelliklerin okul yaşamına yansımalarını temel rehberlik anlayışları ve okullarda çağdaş PDR uygulamaları çerçevesinde tartışır.
5. rehberlik hizmetlerini ve PDR uygulamalarını öğrenci, öğretmen ve velilerin farklı gelişimsel gereksinimleri çerçevesinde uygulanmasını sağlar.
Learning Activities and Teaching Methods:
Telling/Explaining
Discussion/Debate
Questioning
Reading
Demonstrating
Case Study/Scenarion Analysis
Video Presentations
Oral Presentations/Reports
Guest Speakers
Web Searching
Assessment Methods and Criteria:
Test / Exam
Case Studies / Homework
Observation
Portfolio
Presentation (Oral/Poster)
Assessment Methods and Criteria Others:
Recommended Reading
1. Cavanaugh, J. C. ve Blanchard-Fields, F. (2011). Adult development and aging. Belmont, CA: Wadsworth, Cenage Learning.
2. Feldman, R. S. (2011). Life Span Development: A Topical Approach. Pearson: Prentice Hall PTR
3. Kottler, J. A. ve Kottler, E. (2007). Counseling skills for teachers. California: Corwin Press.
4. Nevid, J. S. ve Rathus, S. A. (2009). Psychology and the challenges of life: Adjustment and growth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
5. Schmidt, J. J. (2008). Counseling in schools. Boston: Pearson.
Required Reading
1. Santrock, J.W. (2012). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi. (Yay. Haz. Galip Yüksel) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
2. Yeşilyaprak B. (2013). 21.Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Grading
Final Exam - 50%
Portfolio - 50%
Learning Activities and Teaching Methods Others:
Student Workload:
Workload | Hrs |
---|
Field Trips/Visits | 20 |
Observation | 10 |
Resource Review | 20 |
Report on a Topic | 36 |
Oral Presentation | 18 |
Course & Program Learning Outcome Matching: