Ana içeriğe atla

GPC 512

Course ID:
Course Code & Number
GPC 512
Course Title
Lifespan Development and Guidance
Level
MS
Credit Hours/ ECTS Credits
(3+0+0) 3 TEDU Credits, 7.5 ECTS Credits
Year of Study:
Master
Semester:
Spring
Type of Course:
Elective
Mode of Delivery:
Face-to-face
Language of Instruction:
Turkish
Pre-requisite / Co-requisite::
Pre-requisites: NONE
Co-requisites: NONE
Catalog Description
Biological, physcosocial, cognitive changes in lifespan process and their effects in school life. Basic guidance approaches. Comtemporary physcological counselling and guidance practices in school. Developmental needs of students, teachers and parents which are the different groups are physcological counselling and guidance practises.
Course Objectives

Dersin amacı, öğrencilerin yaşamın farklı gelişim dönemlerinde yaşanan biyolojik, psikososyal, bilişsel alanlarda değişim ve zorluklar konusunda anlayış kazanmaları, özellikle okul ortamında gelişimin doğal akışını kolaylaştırıcı yaklaşımları kullanmalarını sağlamaktır. Ayrıca öğrencilerin eğitimde “rehberlik” anlayışlarının gelişimsel temellere dayandırılması ve çağdaş rehberlik uygulamaları konusunda birikim kazanmalarıdır. 

Software Usage
Course Learning Outcomes

Upon succesful completion of this course, a student will be able to
1. çocukluk, ergenlik, yetişkinlik yaşam dönemlerindeki biyolojik, psikososyal ve bilişsel değişimleri rehberlik anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
2. gelişimsel zorluklar konusunda anlayış kazanır.
3. okul ortamında gelişimin doğal akışını kolaylaştırıcı yaklaşımlar konusunda farkındalık sağlar.
4. gelişimsel özelliklerin okul yaşamına yansımalarını temel rehberlik anlayışları ve okullarda çağdaş PDR uygulamaları çerçevesinde tartışır.
5. rehberlik hizmetlerini ve PDR uygulamalarını öğrenci, öğretmen ve velilerin farklı gelişimsel gereksinimleri çerçevesinde uygulanmasını sağlar.

Learning Activities and Teaching Methods:
Telling/Explaining Discussion/Debate Questioning Reading Demonstrating Case Study/Scenarion Analysis Video Presentations Oral Presentations/Reports Guest Speakers Web Searching
Assessment Methods and Criteria:
Test / Exam Case Studies / Homework Observation Portfolio Presentation (Oral/Poster)
Assessment Methods and Criteria Others:
Design Content
Recommended Reading
1. Cavanaugh, J. C. ve Blanchard-Fields, F. (2011). Adult development and aging. Belmont, CA: Wadsworth, Cenage Learning. 2. Feldman, R. S. (2011). Life Span Development: A Topical Approach. Pearson: Prentice Hall PTR 3. Kottler, J. A. ve Kottler, E. (2007). Counseling skills for teachers. California: Corwin Press. 4. Nevid, J. S. ve Rathus, S. A. (2009). Psychology and the challenges of life: Adjustment and growth. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 5. Schmidt, J. J. (2008). Counseling in schools. Boston: Pearson.
Required Reading
1. Santrock, J.W. (2012). Yaşam boyu gelişim: gelişim psikolojisi. (Yay. Haz. Galip Yüksel) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık 2. Yeşilyaprak B. (2013). 21.Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Grading

Final Exam - 50%
Portfolio - 50% 

Learning Activities and Teaching Methods Others:
Course Coordinator:
Student Workload:
WorkloadHrs
Field Trips/Visits20
Observation10
Resource Review20
Report on a Topic36
Oral Presentation18
Course & Program Learning Outcome Matching: